Biträden och försvarare
I e-tjänsten kan biträdet
- lämna in en ansökan om rättshjälp
- ansöka om förordnande av försvarare och målsägandebiträde
- begära om bestyrkande av en ekonomisk utredning
- utarbeta och lämna in en begäran om arvode och kostnadsersättning
- framställa en begäran om avgörande
- göra en preliminär beräkning av kundens möjligheter att få kostnadsfri rättshjälp eller rättshjälp som ersätts delvis (detta kräver inte inloggning)
- skicka och ta emot meddelanden om ansökningar om rättshjälp
Biträdenas åtkomst till e-tjänsten baserar sig på ett register över betalningsmottagare, alltså jurister som handhar rättshjälpsärenden. För att kunna biträda i ett rättshjälpsärende måste biträdet vara infört i registret.
I betalningsmottagarregistret ska biträdena ange:
- näringsidkarens namn
- FO-nummer (företag)
- kontonummer
- adressuppgifter
- e-post
- personbeteckning
Om företagsformen är enskild näringsidkare, ska även ett högst tre månader gammalt intyg över pensionsförsäkring för företagare lämnas in.
De uppgifter som behövs för registret över betalningsmottagare eller ändringar i dem ska meddelas på adressen rekisterit(at)palkeet.fi (e-postadressen ska användas endast för att anmäla och redigera registeruppgifter).
Biträden som finns införda i registret över betalningsmottagare kan identifiera sig med bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. En enda identifiering räcker för att lämna in flera ansökningar eller begäran om arvode.
E-tjänsten fungerar också med Suomi.fi-fullmakter. Detta innebär att en person som har beviljats fullmakt kan uträtta ärenden i e-tjänsten med sina egna användarkoder och fylla i uppgifter för de biträden i organisationen som har antecknats i registret. Läs mer i avsnittet om Identifieringstjänster.
Beslutet om rättshjälp samt anvisningar om hur man söker ändring skickas till biträdet på det valda sättet, till exempel till e-tjänsten, per e-post eller brevpost.