Asiakas

Sähköisessä asiointipalvelussa voit

  • kartoittaa mikä on tilanteeseesi sopivin toiminta- ja yhteydenottotapa
  • tehdä alustavan laskelman siitä, oletko oikeutettu oikeusapuun
  • tehdä oikeusapuhakemuksen
  • lähettää puhelinneuvontapyynnön
  • lähettää ja vastaanottaa viestejä vireillä olevaan asiaasi liittyen.

Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Mikäli sinun ei ole mahdollista kirjautua asiointipalveluun, voit hakea oikeusapua oikeusaputoimistosta tai kääntyä oikeusapuasioita hoitavan lakimiehen puoleen.

Asiointipalveluun kirjautumisen jälkeen annat sähköisellä lomakkeella tiedot asiasta, johon haet oikeusapua sekä tulo- ja varallisuustietosi. Asiointipalvelussa sinulta ei edellytetä tositteita tuloista ja varallisuudesta, vaan tiedot tarkistetaan pistokokein.

Voit halutessasi tallentaa oikeusapuhakemuksen keskeneräisenä ja jatkaa sen tekemistä myöhemmin. Oikeusapupäätös toimitetaan sinulle valitsemallasi tavalla, esimerkiksi sähköpostitse tai kirjepostina.

Oikeusavun alustavan laskelman teko ei edellytä kirjautumista.

OmaOikeusapu

OmaOikeusapu on Oikeusavun asiointipalvelu henkilöasiakkaille. OmaOikeusavussa voit

  • selata omia hakemuksia ja päätöksiä
  • viestitellä oikeusaputoimiston kanssa vireillä oleviin asioihisi liittyen
  • seurata oman asiasi etenemistä
  • tehdä ja tarkastella ajanvarauksia vireillä oleviin asioihisi liittyen.