Edunvalvonnan toimintatavat

Yleiset edunvalvojat ja edunvalvontasihteerit hoitavat edunvalvontatoimistoissa asiakkaiden asioita Digi- ja väestötietoviraston tai tuomioistuimen antaman päätöksen mukaisesti. Tehtävät koskevat pääsääntöisesti taloudellisia asioita.

Toimistojen toimintatavat kuvataan palvelulupauksessa ja Edunvalvonnan käsikirjassa.

Palvelulupaus

Palvelulupauksen mukaan edunvalvontatoimisto lupaa tarjota asiakkailleen ammattimaista, yksilöllistä ja itsemääräämisoikeutta kunnioittavaa edunvalvontaa ilman tarpeettomia rajoituksia.

Edunvalvontatoimiston asiakkaana

  1. Sinulla on mahdollisuus tavata edunvalvojasi viimeistään kahden viikon kuluessa edunvalvonnan alkamisesta, ellei muuta sovita.
  2. Suunnittelemme ja sovimme yhdessä, miten edunvalvontaa hoidetaan, mihin asioihin tarvitset tukea, mitkä asiat voit hoitaa itse ja mitkä jäävät edunvalvojan hoidettavaksi. Halutessasi saat suunnitelman kirjallisesti.

    Miten tämä toteutetaan:
    • edunvalvontatoimiston henkilökunta on sinua varten ja ottaa asiasi hoidettavaksi edunvalvontatoimistossa viivytyksettä yhden yhteydenoton perusteella
    • tärkeitä päätöksiä asioissasi ei tehdä kuulematta sinua
    • saat tiedot omista asioistasi kuten ennen edunvalvontaa, ja päätät itse, kenelle tietojasi voidaan antaa
    • itsemääräämisoikeutesi säilyy.
  3. Kannamme osaltamme vastuun taloudellisista asioistasi, mutta emme tarpeettomasti rajoita elämääsi.

    Miten tämä toteutetaan:
    • hoidamme sovitut laskut, haemme sinulle kuuluvat etuudet, huolehdimme sinulle kuuluvien oikeuksien toteutumisesta
    • sovimme sinulle jäävän käyttövaran suuruuden oman taloutesi puitteissa ja toimitamme sen sinulle sopimuksen mukaan
    • hoidamme omaisuuttasi niin, että siitä saadaan kohtuullinen tuotto ja se on turvallista.
  4. Toimintaa valvotaan sinun oikeusturvasi varmistamiseksi.

    Miten tämä toteutetaan:
    • holhousviranomainen tarkastaa edunvalvojan tekemän vuositilin asioiden hoidosta ja ratkaisee, voiko edunvalvoja tehdä puolestasi isompia oikeustoimia kuten esim. myydä asunnon
    • voit ilmoittaa holhousviranomaiselle, jos katsot edunvalvojan toimivan etujesi vastaisesti
    • valvomme itse omaa toimintaamme edunvalvontatoimistossa erilaisin menetelmin.
  5. Arvioimme edunvalvonnan tarvetta säännöllisesti.

    Miten tämä toteutetaan:
    • edunvalvontasi on voimassa vain niin kauan, kun se on tarpeen etujesi turvaamiseksi
    • edunvalvojasi neuvoo sinua edunvalvontasi lakkauttamisessa, kun edunvalvonta on tullut tarpeettomaksi
    • holhousviranomainen arvioi joka neljäs vuosi edunvalvonnan tarpeellisuuden.

Käsikirja

Edunvalvonnan käsikirjassa kuvataan yleisen edunvalvonnan toimintaa, periaatteita ja arvoja. Siihen on koottu suositukset siitä, miten edunvalvonta-asioita hoidetaan päämiesten etujen mukaisesti. Voit tutustua käsikirjaan ja ladata sen itsellesi Julkaisuarkisto Valtosta.

Käsikirja on apuna yleiselle edunvalvonnalle, kun yksiköissä kehitetään toimintaa ja perehdytetään uutta henkilökuntaa.

Yleisen edunvalvonnan kehittämistyöryhmä

Yleisen edunvalvonnan kehittämistyöryhmä on toiminut vuosina 2009–2024. Työryhmän on asettanut oikeusministeriö. Sen tehtävänä on ollut ilmenneiden ongelmien ja kysymysten perusteella antaa tulkinta- ja menettelytapasuosituksia päämiesten asioiden hoitamisen kannalta tärkeistä periaatteista ja yhdenmukaisista toimintatavoista yleisessä edunvalvonnassa.

Kehittämistyöryhmä on muun muassa valmistellut yleisen edunvalvonnan käsikirjan ja palvelulupauksen.

Tutustu Yleisen edunvalvonnan kehittämistyöryhmälle tulleet kysymykset ja työryhmän vastaukset 2013–2022
VN 1394/2019,
pdf